Woonbond stapt uit Nationale Prestatie Afspraken

Huren en geld 

Na maandenlange onderhandelingen houdt de minister vast aan een torenhoge huurverhoging. De Woonbond weigert om huurders de rekening van de wooncrisis te laten betalen.

Sinds het einde van de zomer onderhandelde de Woonbond maandenlang om nieuwe Nationale Prestatie Afspraken te maken. Deze onderhandelingen met het kabinet, de woningcorporaties en gemeenten zijn nu spaak gelopen. De minister wil de huurverhoging volgend jaar niet verlagen onder de 4,5%. De achterban van de Woonbond is bij de laatste ledenvergaderingen duidelijk geweest: een inflatievolgende huurstijging is meer dan genoeg, hoger is onacceptabel.

Opnieuw hoge huurverhoging is onbetaalbaar

Huurders kúnnen en wíllen niet opnieuw een forse huurverhoging hoger dan de inflatie betalen. Ze kunnen het niet betalen omdat de boodschappen en het dagelijks leven simpelweg te duur zijn geworden. Bovendien geniet lang niet iedereen van de gestegen CAO-lonen.

En bovendien oneerlijk voor huurders

Daarnaast willen huurders het niet betalen, omdat het niet rechtvaardig is dat het Rijk woningcorporaties –en daarmee huurders– aanslaat voor winstbelasting en belastingontwijking (de ‘ATAD’) terwijl huurders met hun maandelijkse huur volledig moeten opdraaien voor de maatschappelijke opgave van nieuwbouw en verduurzaming.

Huurders betalen voor maatschappelijk probleem

Woonbonddirecteur Zeno Winkels: ‘De woningnood is een maatschappelijk probleem, veroorzaakt door de overheid. Door corporaties jarenlang voor miljarden te belasten, zijn te hoge huurprijzen, te weinig nieuwbouw en een te groot tekort aan sociale huurwoningen de nieuwe werkelijkheid geworden. Het is onrechtvaardig als alleen sociale huurders voor de oplossing daarvan betalen.’

Politiek moet nu verkiezingsbeloften nakomen

Minister Keijzer besluit over de hoogte van de huurverhoging van sociale huurwoningen. Een Kamermeerderheid kan hier dus nog ingrijpen. Daarom heeft de Woonbond in een brief aan de Tweede Kamer opgeroepen tot een spoeddebat hierover.

 ********** 

Voorstel van het bestuur tot wijziging van de statuten (versie 0.2) d.d. 4 mei 2023

Overeenkomstig artikel 19 lid 1 doet het bestuur van Huurdersvereniging Goeree-Overflakkee aan de algemene vergadering een voorstel tot wijziging van de statuten. Dit voorstel is door het bestuur vastgesteld op 4 mei 2023 en zal ter besluitvorming worden voorgelegd op de algemene vergadering van 24 mei 2023.

Overzicht van de voorgestelde wijzigingen:

 Wijziging 1

 Toevoeging aan artikel 7 een nieuw lid 2:

 In geval van ontstentenis of belet van een of meer bestuurders vormen de overblijvende bestuurders, of vormt de enig overblijvende bestuurder, een volledig bevoegd bestuur, onverminderd de verplichting van de algemene vergadering om zo spoedig mogelijk in ontstane vacatures te voorzien. Het bestuur is alsdan verplicht zo spoedig mogelijk een algemene vergadering te beleggen, waarin de voorziening in de vacature(s) aan de orde komt.

In geval van ontstentenis of belet van alle bestuurders of de enige bestuurder, is de persoon die de Algemene Vergadering daartoe aanwijst tijdelijk met het bestuur belast.

Degene die bij ontstentenis of belet van bestuurders ingevolge deze statutaire regeling is aangewezen tot het verrichten van bestuursdaden, wordt voor wat betreft deze bestuursdaden betreft met een bestuurder gelijkgesteld.

Onder belet wordt in deze statuten in ieder geval de situatie verstaan dat een bestuurder de functie (tijdelijk) niet kan uitoefenen wegens schorsing, vermissing, (langdurige) ziekte of onbereikbaarheid, mits bij ziekte en onbereikbaarheid de mogelijkheid van contact tussen de bestuurder en de vereniging onaangekondigd gedurende een termijn van ten minste vijftien dagen niet heeft bestaan, tenzij de algemene vergadering in een specifiek geval anders besluit. 

Overige leden vernummeren worden vernummerd.

Wijziging 2

Toevoeging aan artikel 11 een nieuw lid 4:

Iedere bestuurder draagt verantwoordelijkheid voor de algemene gang van zaken. Elke bestuurder is voor het geheel aansprakelijk terzake van onbehoorlijk bestuur, tenzij de bestuurder mede gelet op de aan andere toebedeelde taken geen ernstig verwijt kan worden gemaakt en de bestuurder niet nalatig is geweest in het treffen van maatregelen om de gevolgen van onbehoorlijke bestuur af te wenden.

Wijziging 3

 Wijzigen opschrift artikel 12: vertegenwoordiging in: vertegenwoordiging; tegenstrijdige belangen

 Vervanging van artikel 12 lid 3:

Een bestuurder neemt niet deel aan de beraadslaging en de besluitvorming indien hij daarbij een direct of indirect persoonlijk belang heeft dat strijdig kan zijn met het belang van de vereniging. Wanneer hierdoor geen bestuursbesluit kan worden genomen, wordt het besluit genomen door de algemene vergadering.

Wijziging 4

 Artikel 24 verwijderen. Zie art. 14, lid 1: Aan de algemene vergadering komen in de vereniging alle bevoegdheden toe, die niet door de wet of de statuten aan het bestuur zijn opgedragen.

 Het betreft hier de zogenaamde ‘restbevoegdheid’. Het is wettelijk geregeld (artikel 2:40 BW) dat dat deze toekomt aan de algemene vergadering als hoogste orgaan van de vereniging.

 
 
 
 
 
 
 
Huurverlaging voor huurders met een laag inkomen


Sociale huurders met een laag inkomen en hoge huur die een woning huren van OWW krijgen komend jaar huurverlaging. Met deze  huurverlaging geeft het ministerie een vervolg aan het sociaal huurakkoord waarin de Woonbond en Aedes afspraken maakten over huurverlaging voor mensen met een laag inkomen en een hoge huur.

Automatische huurverlaging

Volgens berekeningen van het ministerie komen zo’n 260.000 hurende huishoudens in aanmerking voor huurverlaging. Bij OWW zijn dit ongeveer 1200 huurders. Deze huurders krijgen dan automatisch een voorstel tot huurverlaging en hoeven dit niet aan te vragen. De Belastingdienst kijkt naar 2022 omdat dit de meest recente vastgestelde inkomensgegevens zijn.


 


 *******

 

 

De Woonbond roept in een brief  aan de Kamer op om de investeringskracht voor sociale verhuurders te vergroten 

Er is de afgelopen jaren veel te weinig gebouwd. De overheid heeft tijdens de crisis niet gestuurd op het aanjagen van de bouw, maar heeft de verhuurderheffing ingevoerd, wat de sociale huursector miljarden euro's heeft gekost.

Honderden miljarden minder geïnvesteerd

Tussen 2013 en 2018 werd op deze manier bij elkaar ongeveer 7,5 miljard euro uit de huursector gehaald. Dat heeft verhuurders ontzettend hard geraakt in hun investeringskracht. Doordat hun financiële positie verslechterde konden ze miljarden minder investeren in nieuwbouw. Volgens de methode van de Indicatieve Bestedingsruimte Woningcorporaties (IBW), die het ministerie jaarlijks publiceert om te laten zien hoeveel corporaties kunnen investeren, heeft dit 243 miljard euro aan investeringsruimte gekost. De verhuurderheffing heeft dus enorm bijgedragen aan de huidige woningnood.

 Bouwgolf sociale huurwoningen nodig

De ramingen van de minister laten zien dat er 75.000 woningen per jaar nodig zijn om de nieuwe woningnood het hoofd te bieden. Dat wordt bij lange na niet gehaald. Dat betekent dat Nederland op dit te maken heeft met schaarste. Die schaarste leidt tot lange wachtlijsten en hoge prijzen voor koop en huur. Vooral in de sociale huursector is er een groot tekort aan woningen. Huurders in de sociale huursector kunnen hun verhuiswensen niet waarmaken. Dat blijkt uit de ‘Staat van de Woningmarkt’. Dat geldt niet zozeer voor sociale huurders die willen doorstromen naar de vrije sector of een koopwoning, hun verhuiskansen zijn met 48% en 50% bovengemiddeld. Maar huurders die binnen de sociale sector willen blijven hebben een verhuiskans van 33%. Daarom pleiten wij ervoor dat juist in de sociale huursector wordt ingezet op een bouwgolf. Door de verhuurderheffing om te zetten in een investeringsplicht komt er extra investeringsruimte vrij van 55 miljard euro per jaar.

                                                       

 

 ))))))))((((((

 

Nieuw plan voor ‘passend wonen’ lost woningtekort niet op


Huurders jaarlijks onderwerpen aan een ‘passendheidstoets’. Grote stapel papierwerk

Op .... presenteerde een samenwerkingsverband van verschillende woningcorporaties, waaronder Stadgenoot uit Amsterdam,  de minister een plan voor het invoeren van ‘passend wonen’. Huurgenoot, de huurdersorganisatie die opkomt voor huurders van Stadgenoot, liet in een persbericht weten zware kritiek te hebben op dit plan. De Woonbond deelt die kritiek.

Jaarlijkse toets op inkomen en samenstelling huishouden

 

Meer bouwen dringend nodig


*************